شهید خلیل مطهر نیا

زندگی نامه شهید خلیل مطهرنیا

 

شهید خلیل مطهرنیا درمهرماه 1338درخانوادهای مذهبی در روستای علی آباد از توابع شهرستان جهرم

چشم به جهان گشود.دوران پرنشاط کودکی او با اندوه مرگ مهربانش قرین گشت ودر زمانیکه نهال وجود او اولین آوازهای رویش را سر می داد درعزای پدر نشست واز بهترین تکیه گاه عاطفی بی نصیب ماند.در طول زمان تحصیل به کارهای مختلفی نیز اشتغال داشت ومخارج زندگی وتحصیل خودرا از دسترنج خویش حاصل می کرد.

شهید مطهرنیا پس از گذراندن دوران تحصیل ابتدایی وراهنمایی در سال 1357 ودر بحبوحه پیروزی انقلاب موفق به اخذ دیپلم گردید.ویک سال بعد یعنی در سال 1358 بعد از انصراف از دانشگاه (که در جریان انقلاب فرهنگی موقتا تعطیل شده بود) به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جهرم در آمد.شهید مطهرنیا که دوران انقلاب در مبارزات مردمی در شهرستان جهرم از جمله تسخیر ژاندارمری وشهربانی وپادگان ارتش نقش فعالی داشت،بعد از انقلاب از بنیان گذاران اصلی بسیج وتشکیل دهندگان گروههای مقاومت این شهرستان بود.بعد از شروع جنگ تحمیلی نیز از جمله کسانی بود که رهسپار جبههای حق علیه باطل گردید وتا زمان شهادتش در غالب عملیات ها شرکت کرد.در عملیات رمضان به عنوان فرمانده گردان وبعد از آن به سمت فرماندهی طرح وعملیات لشکر المهدی .عج. منصوب گردید وتا زمان شهادتش در این سمت باقی ماند.

وی در حال گذراندن دوره فرماندهی درتهران بود که عملیات کربلای 4 شروع شد وبه محض اطلاع خود را به جبهه رساند ودراین عملیات شرکت کرد.شهید مطهرنیا که در عملیاتهای مختلف بارها به شدت مجروح شده بود،سرانجام در تاریخ 30 دیماه 65 درحالی که مانند آقایش ابا عبدالله .ع. سر بر بدن نداشت به دیدار حضرت دوست شتافت.خاک لاله خیز شلمچه وعملیات کربلای 5 یادمان پرواز ملکوتی این عاشق واصل است.پیکر مطهر شهید در نهم بهمن ماه 1365 در شهر قهرمان پرور جهرم تشیع و در کنار همرزمانش به خاک سپرده شد.شهید مطهرنیا در سال 1361 ازدواج کرد که ثمره ی آن دوفرزند به نامهای سجاد وفاطمه می باشد که در وصیتنامه خویش درباره فرزندانش ،خطاب به همسرش می نویسد:

«فرزندم سجاد را با اخلاق نیکو وصفات پسندیده تربیت نما وبا خودت عهد کن که او را در راه اسلام فدانمای». در جایی دیگر شهید ، فرزندش را اینگونه وصیت می کند :«هیچ وقت به خاطر مقام و مال و ثروت به دیگران احترام نگذار ،پشتیبانت خدا باشدو امیدت به تلاش کار خود.»

شهید مطهرنیا با قرآن و نهج البلاغه وبا ائمه معصومین علیهم السلام انسی خاص داشت و شور عشق فرزند زهرا .س. خمینی کبیر چنان در تار وپود وجود او ریشه دوانده بود که در این باره می نویسد :

«خداوند به شما منت نهاد واین چنین رهبری را به سوی شما گسیل داشت تا به پیروی از مکتب اسلام این چنین از خود دفاع کنید وبر ظلم وباطل بشورید که به سعادت برسید.»

خاطره:

تصمیم گرفته بود توی جبهه دبیرستان راه بیندازد.می گفت :

«امروز بچه ها دارن این جا می جنگن و خون میدن ،عده ای بی تفاوت و اشراف زاده هم توی شهرها عین خیالشون نیست !با خیال راحت درس میخونن ،فردا هم که جنگ تموم بشه ،همه مسولیت ها ی کلیدی مملکت رو بدست میگیرن ،این رزمندها هم می شن محافظ یا زیر دست اون ها!»

وسعت دید عجیبی داشت .برای رزمندها می سوخت.یکی از روزها یک گوشه خلوت نشسته بود حال غریبی داشت تا آمدم حرف بزنم گفت :

«چیزی به شروع عملیات نمونده ،بعد از عملیات هم دیگه منو نمی بینی ،کار من با دنیا تموم شده ،کار دنیا هم با من تموم شده!نه من دیگه با دنیا کار دارم نه دنیا بامن».

درست چند روز بعد از عملیات کربلای 5 خبر شهادتش در تمام شهر پیچید.

خاطره شهید آوینی:جهرم، تشییع جنازه‌ی شهید مطهرنیا  


‌‌اكنون خلیل مطهرنیا سر در راه عشق باخته و به ذبیح‌ا اعظم پیوسته است و از آنجا در ملكوت علیا نظاره مي‌كند خون خدا را كه از قلب شهادت او در شریان‌های مردم جهرم مي‌جوشد و آنان را به جناح حسین (ع) مي‌پیوندد. شهادت قلبی است كه خون حیات را در شریان‌های سپاه حق مي‌دواند و آن را زنده مي‌دارد.

اگر شهید نباشد، خورشید طلوع نمي‌كند و زمستان سپری نمي‌شود. اگر شهید نباشد، چشمه‌های اشك مي‌خشكد، قلب‌ها سنگ مي‌شود و دیگر نمي‌شكند، و سرنوشت انسان به شب تاریك شقاوت و زمستان سرد قساوت انتها مي‌گیرد و امید صبح و انتظار بهار، در سراب یأس گم مي‌شود. اگر شهید نباشد، یاد خورشید حق در غروب غرب فراموش مي‌گردد و شیطان، جاودانه كره‌ی زمین را تسخیر مي‌كند

 

 

قسمت هایی از وصیت نامه شهید:

خداوندا تو را شکر می کنیم که مرا از سرگردانی ها و پوچی های دنیا و زندگی بیرون آوردی و به راه مستقیم هدایت و رهنمون ساختی. لذت نعمات ابدی و جاودانیت در آخرت را که در قرآن کریم ذکر کرده بودی هر روز مرا از گسستن و شکستن قفسه دنیا و عروج به مقام قدس احدیت آ ماده تر می سازد.