شهید جهانبخش جعفری

زندگینامه شهید جهانبخش جعفریجهانبخش جعفری در سال 1337 در خانواده ای با ایمان و مذهبی در شهر آبادان پا به عرصه وجود گذاشت تا یکی از هزاران شهیدی باشد که جان شیرین خود را فدای اسلام و میهن خویش نماید . او 7 ساله بود که وارد مدرسه ابتدایی فرهنگ در شهر آبادان گردید و پس از دوره ابتدایی دوره سه ساله راهنمایی را در آموزشگاه ابن سینا در همان شهر آغاز نمود .

در دوران نوجوانی و جوانی او با آغاز حرکتهای انقلابی مردم ایران در مقابل رژیم ستم شاهی همزمان گشت و وضعیت شهر آبادان و آتش سوزی سینما رکس و قیام مردم آن سرزمین ، جهانبخش را وارد عرصه مبارزات و پخش اعلامیه های حضرت امام (ره) نمود به همین دلیل توسط مامورین شهربانی دستگیر و روانه بازداشتگاه شد که با وساطت خانواده و سایر دوستانش از بند مامورین نجات پیدا می کند .

سال دو دبیرستان جهانبخش ، آغاز یورش دشمن خصم به رهبری آمریکا و مهره دست نشانده خود در عراق (صدام) به سرزمین شیران او را با خانواده به ناچار به روستای بنه گز از توابع شهرستان تنگستان می کشاند پس از این مهاجرت جهت ادامه تحصیل دبیرستان سعادت بوشهر را برای تحصیلات خود انتخاب می کند و تا سال سوم رشته فرهنگ و ادب ادامه تحصیل می دهد .

در سال 1361 وارد عرصه دریا و آن هم شرکت ملی نفت ایران در بخش نفتکش ها می شود با توجه به استعدادهای درونی و نیز شایستگی های فراوانش در محیط کار برای گذراندن دوره آموزشی در زمینه دریانوردی به کشور انگلستان اعزام می شود . این دوره را طی 6 ماه در یکی از بندر های این کشور سپری می کند و سپس وارد کشور می شود ، آنگاه جهت تکمیل کار آموزشی خود به مدت 3 ماه دیگر به شهر انزلی در استان گیلان اعزام می گردد .

با تکمیل این دوره ها به کشتی های نفتکش که مقصد آنان برون مرزی و هدف آن صدور نفت ایران به کشور های خواهان نفت بود وارد شد . اولین کشتی که سفر جهانبخش با آن آغاز می شود نفتکش ایران سوسنگرد بود .این کشتی غول پیکر که شهید جعفری در آن مشغول خدمت بود در دو مرحله مورد هدف دشمن قرار گرفت که در مرحله اول شهید از ناحیه پا مجروح می گردد و پس از بهبودی و رفع مجروحیت بار دیگر تلاش و فعالیت خود را از سر می گیرد و به خاطر خدمات صادقانه اش از طرف مسئولین و درخواست ارتقاء درجه به درجه ملوان یکی نائل می گردد .

در 19 آذر ماه 1366 بود که کشتی آنان که قصد صدور نفت برای بیرون مرزهای آبی را داشت توسط هلی کوپتر های دشمن در * مطاف * مورد هدف قرار می گیرد ، تا رسیدن کمک به کشتی مورد هدف قرار گرفته زمان زیادی طول می کشد و تنها راه نجات سرنشینان قایقای نجات متصل به کشتی بوده که این کار توسط شهید و برخی از همراهان وی در آن حادثه ناگوار صورت می گیرد . در حالی که سعی وافر جهانبخش برای نجات دیگران ادامه داشته و نجات دیگران را بر نجات خود ترجیح می دهد . آخرین کسی که از کشتی خود را به دریا پرت می کند آن شهید بزرگوار است . شیرجه ملکوتی این انسان وارسته به دریا همان و غوطه ور شدن در دریا همان . او رفت و خاطرات و یاد رشادتهای این سرباز مرزهای آبی در خلیج همیشه فارس جاوید خواهد ماند .روحش شاد و راهش پر دوام و یادش گرامی باد .