میناکاری در هویت هنری شهر صدرا نهادینه و تا مرحله توسعه اشتغال هنر پایه،بومی خواهد شد

    
تعداد بازدید: 472
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/9/1

نشست هم اندیشی فرهنگی-هنری با حضور رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی،ورزشی شهرداری صدرا برگزار و ابعاد مختلف هنر میناکاری و بومی سازی، آموزش و شکل گیری هویت هنری در صدرا بررسی گردید.

به گزارش سازمان فرهنگی،اجتماعی،ورزشی شهرداری صدرا فرج زاده با اشاره به برنامه های هنری شهرداری و توجه به هنرهای اصیل ایرانی گفت: در حال حاضر که آثار هویت های ملی مورد غفلت واقع شده و ناخواسته در حال تضعیف هستند، حفظ هویت و فراگیری هنرهای اصیل و پرمحتوای بومی بسیار الزامی است. از آنجا که مهمترین مؤلفه های هویتی ما را وابستگی جغرافیایی، نژادی، قومی، فرهنگی و زبانی و دینی، ادبی و هنری تشکیل می دهد، باید هرچه بیشتر در پاسداری از آنها کوشید.

 

وی افزود: هنر پویا و مستمر ایرانی در طول تاریخ در ابعاد و زمینه های گوناگون نیز همواره برای ما حیات بخش و غرورآفرین بوده است، بنابراین، ما در غیاب دستگاه‌های فرهنگی-هنری در شهر صدرا، تلاش می کنیم از جلوه های گوناگون آن به عنوان مؤلفه های هویتی پاسداری کنیم و میناکاری را در هویت هنری شهر صدرا نهادینه و تا مرحله توسعه اشتغال هنرپایه بومی نماییم.

 

رفعتی از اساتید برجسته هنری و مینا کاری کشور نیز عنوان کرد: جلوه های هویت هنری ما به حدی زیاد و گسترده است که اگر امروزه قدری به خود آییم و به ریشه های اصیل خود باز گردیم و در جستجوی خویشتن خویش باشیم، مسلماً می توانیم در آینده ای نه چندان دور، هویت اصیل و بومی خود را غرورآفرینانه در بین نسل جدید بازیابیم و گسترش دهیم.

وی در ارتباط با هنر اصیل میناکاری اظهار داشت: میناکاری یا میناسازی هنری است با سابقه‌ای در حدود پنج هزار سال، که زیرمجموعه صنایع دستی جای گرفته است و امروز ظرفیت عظیم آموزش و توسعه این هنر در شهر صدرا در اجرای آموزشهای کوتاه مدت و موثر در کنار دوره های مقدماتی و پیشرفته وجود دارد

در این جلسه مقرر شد تا با تهیه طرحی جامع، آموزش هنری فراگیر مینا بر روی فلز در سطوح مختلف انجام شود و در کنار آن برنامه ریزی منسجمی برای فروش محصولات مینای هنرآموزان فراهم گردد تا این هنر ۵۰۰۰ ساله شیرازی در تمام نقاط شهر صدرا و در بین آحاد افراد جامعه شناخته و مورد استفاده قرار گیرد و ضمن تربیت هنرمندان جدید و ایجاد زیرساخت‌های لازم این هنر، اشتغال هنرپایه در بین هنرآموزان گسترش یابد.

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.